2016. április 2., szombat

Eljutni a stadionba

Már számos stadionban megfordultam szurkolói pályafutásom során, amelyekhez különböző módon lehetett eljutni. Ezek közül melyek a legjobban megközelíthetőek? Ezt próbáljuk bemutatni.


Ahogyan nézem a külföldi labdarúgó-mérkőzéseket, sokszor visszaemlékszem arra a pillanatra, hogy milyen volt oda eljutni, visszaemlékezünk minden egyes momentumra, amely hozzátett valamit az utazásunkhoz.

Allianz Arena, München:
Legtöbbször a Bayern München meccseit nézve fog el a nosztalgia. A stadion városi szempontból nincs a legjobb helyen, hiszen az elhelyezkedést kb. úgy lehet venni, mintha autóval kiruccannánk az M7-esen a budaörsi bevásárlóközpontokhoz. Annyi különbséggel, hogy ide nem busz, hanem metró közlekedik. Akár a belvárosba is eljuthatunk átszállás nélkül, hiszen a létesítménynél közlekedő U6-os vonalnak van megállója a város főterén, a Marienplatzon.
Amikor számomra volt lehetőség eljutni a 2012-es Bajnokok Ligája-döntő helyszínére, akkor a város kisebbik csapata, a TSV 1860 München játszott közel 15 ezer néző előtt. Akkor is metróval lehetett hazajutni, vagyis számunkra vissza a belvárosba, majd a vasútállomásra. Így is tömve volt az állomás, a helyi közlekedési társaság pedig a megálló mellett található kocsiszínnek is köszönhetően egymás után, mind a négy ott lévő vágányról tudta indítani a szerelvényeit, olyanokat is, amelyek áttérnek egy másik vonalra, hogy minél előbb hazajuthassanak a szurkolók. Ezt úgy képzeljük el, hogy a Groupama Arénánál található Népliget állomásról esetleg az Örs vezér terére is mennének szerelvények, vagy ha lenne összeköttetés a 3-as és a 4-es metró között, akkor Kelenföldre is. Azonban azt is hozzá kell tenni, hogy ezen a "kisebb" látogatottságú mérkőzést követően is csupán a hatodik szerelvénnyel tudtuk elhagyni a helyszínt. Mi lehet a helyzet egy Bayern München-mérkőzésen, amelyre hétről-hétre 70 ezer drukker látogat ki? Káosz!


Olympiastadion, Berlin:
A Hertha otthona lehet, hogy a német főváros széle felé található, de tömegközlekedésileg a legjobban megközelíthető. Hiszen a belváros felé metróval juthatunk el, viszont ha rohannánk vissza a főpályaudvarra, a helyi HÉV (S-Bahn) a legjobb választás. De ha még hozzátesszük, hogy néhány sarokkal odébb busz(ok)ra is szállhatunk, Nekem volt szerencsém egy teltházas mérkőzésen jelen lennem a berlini Olimpiai Stadionban, viszont sokkal gyorsabban metróra tudtunk szállni.
Ahogyan Münchenben, itt is négy vágányos állomás van, innen is mennek a város több pontjára a metrók, de csak a hasonló hálozatú vonalakra, hiszen Berlinben két féle metróvonal van, de könnyű átszállási lehetőségeket biztosítanak egymásnak. Ha pedig valaki hardcore közlekedési mániás, annak itt egy futballmeccsen kívül is van szórakozási lehetőség, hiszen itt található meg a helyi Közlekedési Múzeum is, emellett a gyors kiszolgálás miatt, Münchenhez hasonlóan itt is a stadion mellett található a kocsiszín, amely garantálja a drukkerek gyors hazajutását.


Ernst Happel Stadion, Bécs:
Ha van egy város, amelynek kifogástalan a tömegközlekedési hálózata, az az osztrák főváros. Az 2008-as labdarúgó-Eb előtt ért el a régi föld alatti villamosvonalból átalakított U2-es metró a nemzeti stadionig, amely a torna fináléjának is helyszínül szolgált. A felszín feletti állomás szintén négy vágánnyal rendelkezik a gyors hazajutás segítéséért, azonban egy nagyobb mérkőzés után hatalmas sorok tódulnak fel az állomás bejáratainál, hiszen az utasok épsége miatt csupán akkor engedik be a drukkereket az állomás területére, ha bent áll a szerelvény és még nem telt meg.
Emiatt a procedúra miatt előfordulhat, hogy közel félórás tolongás után jut fel az ember a metróra. Ha ezt valaki ki szeretné hagyni, annak ott a lehetőség a környékbeli buszokra, villamosokra felszállni, esetleg, ha vállalja a gyaloglást, egy jó negyed órás Prateren átvezető sétát követően az U3-as vonal is elérhető.
Felirat hozzáadása
Tömegnyomor a bécsi Stadion metróállomás bejáratánál


Generali Arena (Letná), Prága:
Prága viszonylag híres villamosvonalairól, átlalában a három metróvonal kiesése esetén nem buszokat küldenek annak céljából, hogy az utasok két pont között eljussanak. Így lehet eljutni akár a Vencel térről is a Sparta Praha otthonához átszállás nélkül. Azonban villamossal elég macerás az
eljutás, megvárni a megfelelőt, aztán azzal eljutni a kívánt pozícióba. A legközelebbi metróállomások is messze vannak, oda is csak egy kisebb villamosozást követően lehet eljutni. De a csehek biztosan jobban hozzá vannak szokva, az ottani körülményekhez. Emellett a Slavia Praha otthonát, az Eden Arenát is hasonló, kacifántos mód lehet elérni


Viktoria Stadion, Prága:
Igaz a Letnába nem jutottam el meccsre, de a Viktoria Zizkov stadionjába igen. A belvárosi kiscsapat otthona egy olyan helyen található, mintha Budapesten, a VI., VII., VIII. kerület belső részére
lenne építve egy futballstadion, esetleg a Ferencváros nem az Üllői út, Könyves Kálmán körút sarkán, hanem mondjuk a Bakáts téren építette volna fel otthonát. Prága két nagyobb pályaudvara könnyen megközelíthető a létesítménytől, emellett az egyik metróállomással is rendelkezik. Ugyanis csupán pár száz méterre található innen a főpályaudvar (Hlavní nádrazi), a C metróvonal azonos nevű megállójával. Igaz, hogy ez a stadion régen láthatott teltházat, ugyanis a másodosztályú Viktoria Zizkov inkább csak a töltelékcsapat szerepét játssza Prágában. Meccsein az összes fővárosi csapat szurkolója megtalálható, emellett hazai mérkőzéseit vasárnap kora délelőtt rendezi. De mégis a város szívében van.


Maksimir Stadion, Zágráb:
A horvát főváros nem rendelkezik metróvonallal, ellenben kíváló villamoshálózata ezt pótolja. A városban három futballcsapat játszik, ebből kettő (mondhatni) egy létesítményt használ. - A Maksimir melletti "edzőpályáján" rendezi mérkőzéseit a szintén élvonalbeli Lokomotiva Zagreb - A Dinamo Zagreb otthona rögtön a városi park mellett található, mintha a BVSC nem a Szőnyi úton, hanem a Városligetben rendezné mérkőzéseit és építette volna fel létesítményét.
Így nem csoda, hogy a stadion magáról a parkról kapta a nevét. Mind a két végében szinte percenként cikáznak a villamosok,emellett egy jó negyedórás gyaloglást követően bejut az ember a belvárosba, onnan pedig a főpályaudvarra. Ha pedig nagy tömeg jelent meg a Dinamo soros mérkőzésén a drukkerek hazaszállítására rögtön tudja küldeni a villamos utánpótlást a ZET (horvát BKV), hiszen a közelben található a villamoskocsiszín. Igaz, Zágráb nem egy akkora város, mint Budapest, de a drukkerek gyorsan és kényelmesen haza tudnak jutni a mérkőzésekről.

Letzigrund, Zürich:
Az alpesi ország legkeletibb nagyvárosában van busz, villamos, troli, de nincs metró. Miért is lenne? A 2008-as Európa-bajnokságra átalakított Letzigrund is a város széle felé található meg, de
villamossal alig 10 perc alatt elérhető a belváros és az onnan szerteágazó közlekedési hálózat. Igaz, amikor mi kint voltunk az FC Zürich tavaly tavaszi idénynyitóján, csupán 5000 szurkoló jelent meg a stadionban. Viszont így is megkönnyítette a stadiontól eljutást a helyi közlekedési vállalat, hiszen kisegítő villamosokat indított a főpályaudvarig, "megkülönböztető" jelzéssel. De ha nem akarja valaki megvenni a magyar pénztárcának horrorisztikus svájci napijegyet, az is egy csupán fél órás sétával eléri a főpályaudvart.


Stadion Cracovii, Krakkó:
Krakkóban mondhatni megőrülnek a labdarúgásért. Bár metró itt sincsen, villamos is kevés a közelben, de mégis gyorsan haza lehet jutni a drukkereknek egy-egy mérkőzést követően.
Írhatnám ide a Wisla stadionját is, csak még nem volt lehetőségem oda eljutni, de hogy úgy mondjam a két aréna szinte a belvárosban található meg, körülbelül 5-10 percnyi sétára a város főterétől, és az annak környékén megtalálható tömegközlekedési járatoktól. Egy kisebb rét választja el a Cracovia otthonát a Wisla létesítményétől, amely rét Wislához eső oldalán a villamos is megtalálható, igaz ritkább követési távolsággal, mint amit egy mérkőzés során megszokna az ember. Ez nem zavarja a drukkereket, akik a kisebb sétát követően gyorsan hazajuthatnak a meccseket követően. Azt viszont magyar fejjel fel nem tudtam fogni, hogy egy Cracovia-drukker, hogyan parkolhatja le kocsiját, a nagy rivális Wisla parkolójában? Mintha egy fradista az Újpest (na jó, az MTK) stadionjánál hagyná a járművet.
A Cracovia stadionja a Wisla pályától


Glücksgas (Rudolf Harbig) Stadion, Drezda:
2009. februárjában volt lehetőségem eljutni az akkor még épülő drezdai stadionba. A kelet-német nagyvárosban sincsen metróvonal, de ott is sűrű a villamos-közlekedés. Emellett a jelenleg harmadosztályban szereplő Dynamo Dresden otthona a városi park közepén található meg, alig 5 percnyire a drezdai óvárostól és a város sétálóutcájától a Prägerstraßétól.
 Ha valaki nem szeretne azonnal hazamenni, még sétálhat egyet parkban, kinézhet az Elba partjára, vagy ehet egy lángost (igen, egy lángost!) a Prägerstraße bódéiban. Amennyiben pedig rohanna haza, akkor több villamos és buszvonal megállóját megtalálja a párszáz méterre található Városháza előtt.
 Nézzük a magyar viszonyokat. Budapesten jelenleg öt élvonalbeli csapat található. Mind az ötöt meg lehet közelíteni metróval, viszont nem mindegyik megközelítése a legjobb.


Groupama Aréna, Budapest:
Lehet, hogy fradista vagyok, de nem beszélek haza akkor, ha azt mondom, hogy a Ferencváros otthonául szolgáló Groupama Aréna a világ egyik, tömegközlekedésileg legjobban megközelíthető a világon. Nem elég, hogy rendelkezik metróállomással, villamosmegállóval, hétköznaponként még busz is jár erre, de ha hozzátesszük, hogy itt található meg a nemzetközi buszpályaudvar, akkor ezt csak tetézzük. Igaz, hogy nem négyvágányos gyorsvasúti megálló a Népliget, de remek a
kiszolgálása, a helyi tömegközlekedési vállalat nagyobb mérkőzések esetén mentesítő szerelvényeket állít forgalomba, hála a Nagyvárad téri és Határ úti kihúzóvágányoknak, ahol az esemény végéig tárolhatnak szerelvényeket, majd azt követően gyorsan haza tudják szállítani a drukkereket, akár csak a villamosokkal. Ha pedig a főváros főpályaudvarára akarnak eljutni, a gyalog 5 perc szűk alatt elérhető Nagyvárad térről is el lehet jutni villamossal. Nem hiába olyan értékes a stadion telke.


Szusza Ferenc Stadion, Budapest:
A klub népszerűségéhez képest elég pocsék a létesítmény elhelyezkedése. A Megyeri úti Stadion a város szélén található, ahová a metró sem ér ki, a villamosok is hasonlóan messze találhatóak meg. A drukkerek egyetlen módon, busszal juthatnak el az Újpest otthonához, amelyen meccsek előtt és után tömegnyomor van. A másik oldalon pedig egy olyan viszonylat közlekedik, amely hétvégenként nem indít járatokat. Marad a liláknak az, hogy vagy gyalog a metrótól, esetleg autóval menjenek meccsre, ha nem vállalják az összesimulást szurkolótársaikkal.

Bozsik Stadion, Budapest:
Kispesten már elmúltak a régi szép idők, manapság már ritkán jár ki 5000 ember is a Bozsik Stadionba a Budapest Honvéd meccseire. De ha megtörténik, akkor a drukkerek sem a legjobb mód juthatnak haza. Igaz, a stadion mellett van vasútállomás (óránként közlekedő vonattal), van villamos csatlakozás, és van buszmegálló az egyik legnagyobb csomópontra. De sajnos nincsenek mentesítő járatok. Számukra mégis közelebb van a legközelebbi metróállomás. A vörös-feketéknek is marad az, mint az újpestieknek, esetleg az autó.


Nagyerdei Stadion, Debrecen:
Egyszer voltam a Nagyerdőben, mégis könnyen el volt érhető. A DVSC 2014-ben átadott új otthona egy kicsit közelebb van a város főbb tömegközlekedési járatához, az 1-es villamoshoz, amellyel ripsz-ropsz bejut az ember a főtérre, esetleg a Nagyerdő másik végén trolira illetve buszra
szállhat. Viszont gyalog is elég gyorsan betalál a drukker a városközpontba. Az új aréna a város szívébe épült, ha véget ér a mérkőzés nyugodtan leülhet a fűbe és élvezheti a szökőkút fényjátékát.

Ezeken kívül még meg lehetne említeni Székesfehérvár és Miskolc stadionjait is, mint jól megközelíthetőt, de van egy, amelyet nem hagyhatunk ki a felsorolásból.

Pancho Aréna, Felcsút:
Nemcsak az egész NB I, de talán az egész világ legrosszabbul elérhető (élvonalbeli) sportlétesítménye. Nincs távolsági közlekedés, egy késő esti mérkőzés esetén ott maradsz a faluban, esetleg egy távolsági busszal bejutsz Székesfehérvárra. Este már csak akkor jutsz be a vasúttal rendelkező közeli Bicskére, ha stoppolsz, vagy elindulsz az útnak egyedül. Bár az is igaz, hogy az ottani közönség esetleg a falu lakosságából, vagy a felcsúti utánpótlásból kerül ki, de nagyrészt az őket támogató üzletemberek foglalják el a lelátót a VIP oldalon. Lehet mondani, hogy épül a kisvasút, de az állomásait ismerve, csak egy házi vonatocska lesz majd.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése